Serigrafi

Serigrafi er helt enkelt flad tryk. Forstået på den måde at man kun kan trykke på plane flader. Dette skal man i dag tage med lidt modifikationen.

Serigrafi i dag, er en meget simpel procedure, som ikke kræver det store, og faktisk kan et hvert firma hurtigt komme i gang med det. Det ses også i det store antal firmaer som tilbyder tekstiltryk i dag. Dog kræver dette en investering, dette både i medarbejder og i maskinel. Bl.a. kræver det træning at blive en god trykker, både med håndtryk, men også med maskiner.

Dette ses også ved at serigrafi uddannelsen i dag er nedlagt, og kommet ind under grafisk tekniker. Og dette er specielt i erkendelse af at det typisk er ufaglærte som står og spartler farve. Og med de kurser som farveudbyderne holder, vil man hurtigt kunne udvikle nogle personer, som er på et fagligt højt niveau.

Man ser også i dag, at der er flere og flere serigrafi firmaer som bliver overtaget af folk uden baggrund i branchen, og prøver at få dette til at køre, og tit med et positivt resultat. Ligeså ser man ikke så tit at et serigrafi værksted vokse op, dette skyldes at der kræver nogle gode forbindelser til erhvervslivet, som er parat til at satse deres produktion på deres service. Hvor man for bare 10-15 år siden hurtigt startede et lille værksted op i garagen derhjemme, så er kravet fra omverden i dag så højt at der skal investeres de første 2 mio. for at blive taget seriøs. Selvom de firmaer som er i dag typisk er startet op i garager kælder eller lofter. Med et meget primitivt udstyr, som ikke kan købes idag. Denne udvikling skyldes primært at det man trykker på i dag, er meget mere forædlet end det var for bare 5 år siden. Med introduktionen af design, som en bærende kraft.

Serigrafi eller silketryk, er den mest grove form for trykning som der findes. Det er et såkaldt gennemtryks princip, hvor man har en trykramme, med en skabelon, som man trykker farven igennem. Dette betyder også at det som sætter begrænsningerne er det væv som der er på rammen. Dette væv findes i forskellige typer og vævsfinheder (hvor tæt det er vævet). Jo grovere det er vævet jo mere farve kan man få igennem, og jo mindre detaljeret kan der trykkes. Mens jo finere væv jo mere detaljer.

Man operer her også med udtryk som vævs stræk, dette skyldes at man har en gummi spartel, kaldet en rakel, som presser farven igennem vævet, yder en modstand på vævet, og da det er lidt elastisk, vil dette strække sig, og derved vridetrykket.

Dette ses typisk ved store tryk, samt hvis der skal være en pasning af flere farver. Hvorfor man aldrig kan lave en 100% garanti mod dette. Dog findes der flere måder, hvorved man som trykker kan minimere dette.

Men et vrid på op med nogle millimeter kan hurtigt opstå ved en ramme på 70 cm i trykretningen.

Der findes i dag flere slags maskiner. Lige fra fladtryks maskiner, over cylinder til emnetryks maskiner. Og tilstadighed bruges stadig det gode gamle håndtryk. Hvor trykkeren manuelt fører raklen ned over rammen. Alle metoder giver nogle fordele og ulemper. Maskiner er generelt mere grove i behandlingen af emner og rammer, Og kan tit slå raklen med emnet sådan at den skubber sig. På den anden side kan man opnå et mere ensartet tryk, på alle emner. Hvor håndtryk tit er mere skånsom, men stiller større krav til trykkeren.

Og med teknikken i dag trykke på buede flader samt runde emner.

Serigrafi er specielt kendt for at man kan lave nogle dækkende farver, samt at man kan lave nogle tryk som kan klare vind og vejr. Hvorfor man benytter sig af flere forskellige farve typer, med forskellige opløsningsmidler. Og det er tit her smag og behag som afgøre hvilket mærke samt type man vælger til vært produkt. Dog er man begrænset af hvilken type af emne man trykker på, for det er ikke alle farver som kan hæfte på metal, hvorfor der findes nogle specielle typer til dette, samt andre til plastik. Hvorfor der tit vil være en nuance forskel på disse farver, dette skyldes primært pigmentering og bindemiddel, og derfor gør man det i dag til en videnskab at blande farver.

Der findes flere forskellige fejl man kan opleve i serigrafi tryk. Et af de typiske er støvkorn. Dette viser sig gerne som et område på under en millimeter hvor der ikke kommer farve igennem, eller et område hvor der er meget farve, fx en udbuning på en line. Dette skyldes af der kan oparbejdes statisk elektricitet i vævet, og trykskabelonen, hvorved at dette tiltrækker støv. Og dette kan man afhjælpe med opløsningsmidler, selvom producenter af det forskellige udstyr laver en stor indsats for dette. Og ved at vælge de rette materialer, rammer rakelgummi og farve, kommer man rigtig langt. Og hvert serigrafisk trykkeri har deres løsning som virker.

En anden typisk fejl er at farverne tørrer op i rammen, som typisk ses ved at fx linier bliver tyndere eller utydelige. Dette kan skyldes et dårligt design, eller mere typisk en ikke ordentligt indstillet farve. Det sidste er også typisk, en langsommelig trykker. Hvor der går forlang tid mellem hvert tryk.

Den sidste fejl jeg vil nævne, er også typisk. Der er tråde ud fra trykket. Der er to forskellige ting der kan være skyld i dette. Man ser dette typisk ved farver som er ved at tørre op, på rammen, eller en for tung farve, hvorved at den suger rammen ned i trykket og når rammen så vil slippe trykket dannes der tråde mellem emnet og rammen, der så falder ud til siden.

Det andet er en fortynd farve, hvor man har fortyndet farven så meget at den mister sin overfladespænding og løber ud.

60174339

KR Tryk v/ Kenneth Rose
Louisevej 26,1,-2 8220 Brabrand